Welcome Scraps, Graphics and Comments

Pages

Monday, December 21, 2015

Hutan Lipur Lata Kinjang For Picnic! (part 1)


Assalamualaikum! Salam sejahtera!!

Lamenye tak sentuh blog ni. Berikutan kesibukan yang melanda landa... Adeh, ape pon tak boleh. Jadi disebabkan sudah dilanda kesibukan, baru-baru ini aku telah pon memanjakan diri di Lata Kinjang, Chenderiang, Tapah, Perak!!!

Sejarah Lata Kinjang

It's so amaizing to have some rest and nice view lepas dah penat bekerje. Niat asalnye nak ke Sahom, Kampar, Perak. Tapi sayangnye disebabkan tak ade plan yang betul, aku tak jumpe pon jalan masuknye. Tak ape la... Mungkin belum ade rezeki. Atau mungkin rezeki kat Sahom tu untuk 3 hari 2 malam ke... Kan???

Sebenarnye saje je pilih hutan lipur, air terjun bagai ni... Sebab selalunye kalau aku bercuti mesti tempat yang macam Cameron Highland ke... Means tak ade yang berkaitan air untuk have fun a.k.a water fun...! 

Sampai je dekat Lata Kinjang ni, suasane dia tak yah cakap la.. Meeeeeemang sejuk. Suhunye sekitar 26 ke 24 darjah selsius. Tu belum masuk dalam air lagi tau...!

Bayaran sebanyak RM 2.00 dikenekan bagi dewasa... Memandangkan semua dikalangan kitorang dewase, aku tak perasan pulak kanak-kanak berape. Rasenye cuma RM 1.00 seorang.

I think harge tu sangat murahkan untuk have some fun with family, friends or may be just for yourself. Kalau nak dibandingkan water park and stuff. Aku rase this is the best! Perfecto!

So, dah bayar, parked your vehicles... Don't waste your time... Terjun la!! Ape lagi??


Tengok la air terjun dia!!! Subhanallah!! Cantik sangat!! And aku merase la duduk bawah air terjun tu dengan bantuan adik-adik aku (almaklum, tak berape tinggi). Ni la namenye kerusi urut semula jadi. Memang keluar semue angin dalam badan.

And the most important things is... Gambar ni diambil hanya menggunakan kamera Canon D5100!! Dibantu dengan lensa Aspherical LD XR DiII Tamron, hasil yang diperoleh memang memuaskan. Just like the real one!


Tengok la tu... So amaizing! Dan kalau korang nak some privacy, aku cadangkan korang datang awal pagi. Dalam pukul 9 ke 10 pagi macam tu. What? Sejuk? Mesti la.. Kalau korang datang petang pun same je. Sejuk juga! Tak ade beze la... 



Bile dah masuk tengah hari, orang pun makin ramai. And aku pun dah tak ade peluang nak main air terjun sebab ramai sangat lelaki. Walaupun adik-adik aku lelaki, but it kind of weird untuk lepak dengan diorang. So, aku pun naik and... Aku jumpe bende lagi interesting nak dibuat!

Lagi satu sebab aku suruh korang datang pagi-pagi ialah... Lata kinjang bukan saje terkenal dengan air terjun dia, tapi dekat hutan lipur ni juga korang boleh beramah mesre dengan rama-rama. Kalau pagi-pagi tu memang banyak sangat rama-rama.

Tapi, malangnye aku sebuk main air terjun so, aku terlambat pi merayap ambil gambar... So sad..! Tapi tak ape, sebab dapat jugak ambil gambar rama-rama dan pepatung. Ye la, dah satu jam berendamkan, so aku pun drag la Canon D5100 aku tu...




Okay, pepatung ni sebenarnye warne hijau. Warne atas kepak dia warne hijau. But sadly bile lensa kamera hale ke dia je, dia tutup kepak dia.. Geram betul la!

Aku cube juga cari dekat google, tak ade satu pun yang same dengan warne dan rupe pepatung yang aku jumpe ni. Rugi betul la tak dapat ambil gambar kepak dia!



Rama-rama ni pula kepak atas dia ade warne kind of purple metalic sikit. Tapi sayangnye aku tak dapat ambil gambar kepak atas dia. Hurm...



Due pepatung ni sangat banyak. Dia main dekat bahagian bawah Sebab kat situ tak ade orang. Lagi pun air kat situ lagi deras la dari tempat yang kitorang mandi ni.

Jalan punye jalan, rupenye aku dah jejakkan kaki kat tangge nak naik ke atas. Leka sangat tengok pemandangan sampai kakak aku pun aku tinggalkan.


At first, I was alone. Jalan-jalan menikmati ciptaan Allah. Sangat tenang dengan bunyi air terjun... Lepas tu ade la beberape love couple, family... Yang datang sorang pun ade..


Okay, kite skip kejap cerite ni...

Lepas tu terserempak dengan seekor rama-rama ni. Cantik sangat! Warna oren belang-belang. 



Rama-rama ni jinak-jinak merpati. Dia terbang tak jauh dari aku, tapi once aku gerak dia pon terbang. Hinggap kat tangga la.. Kat tebing la.. Kat pokok..


Ha.. Ni dia! Gambar ni aku sangat berpuas hati. Tengok la background dia. Bukan senang nak dapat background macam ni. Mase ambil gambar ni memang aku focus kat rama-rama tu je. Bile dah check balik, ni la salah satu gambar yang aku sangat berpuas hati.

Lepas tu kan...


Surprisingly, ya Allah!!! Dia hinggap kat kaki aku!! Punye la happynye hati aku! 

Tibe-tibe focus aku lari... Aku nampak seekor rama-rama yang besar and cantik sangat. Tapi dia laju sangat! Tak dapat nak ambil gambar dia... Video pun tak sempat.

Aku dapat ni je...


Then aku cari dekat google. Kot-kot ade yang dapat ambil gambar raja rama-rama ni... And yah... Ade... Tapi bukan dekat Hutan Lipur Lata Kinjang. Yang ni aku jumpe dekat carian 'raja rama-rama di lata kinjang'. Ade lagi, tapi due contoh dah cukup kot.


Satu dekat Cameron Highland... Credit to the owner of Kembara Travelog...


Dan satu lagi dekat Hutan Lipur Kuala Woh... Credit to the owner of Telatah Wafi Dan Waiz. Tengok la.. Jinak je. 

Okay... I thought tak payah buat due entries, tapi nampaknye dah panjang sangat post ni. So, I hope korang boleh tunggu untuk Part 2???

Assalamualaikum! Annyeong!!










0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...