Welcome Scraps, Graphics and Comments

Pages

Monday, August 1, 2016

Masihkah Ada Harapan? (part 5)


Lambat betullah dia ni balas. Kalau tak lambat balas, dia tinggalkan blue tick je. Sepuluh kali kejap aku jenguk handphone aku. 

ting!

Ida : Insya Allah aku datang weh!

La... Aku ingatkan dia. Ida rupanya.

Aku : Ha.. Bawak mak ayah kau sekali.

Ida : Orite babe!!

Bahan mentah dah selesai. Mangkuk polistrin pun dah jumpa. Mentang-mentang raya, hampir semua kedai runcit aku pergi tak ada mangkuk polistrin. Semua habis.Mujur jumpa juga. Bukan apa, malas nak basuh pinggan banyak-banyak! Hahahaha~ Pemalas punya anak dara!

ting! ting!

Si dia : Orang dah tanya ayah dah.
            Insya Allah orang datang malam esok.

Oh.. Patutlah lambat balas. Pi tanya ayah dulu rupanya. Hati aku tak tau nak katalah. Rasa nak melompat saat ni kegembiraan. Okay, saat ni otak dah fikir macam-macam. Otak dah mula serabut fikir bukan-bukan. Seram sejuk aku dibuatnya. Apa jadi malam esok ye?


Jam menunjukkan pukul 4.30 petang. Empat jam tiga puluh minit lagi. Jadi, aku memulakan sesi memasak. Bukan apa, takut nanti jadi kelam kabut. Semua bahan masak aku sediakan. Yang perlu dipotong, aku potong macam brokoli, carrot, fishball... Bawang pula aku potong besar-besar sebab nanti nak blend dengan cabai kering. Bawang putih pula cincang je. Then, letak semua ke tepi lepas solat asar aku sambung sesi memasak.

'So, along balik, dia tinggal nak kena celur mee kuning je. Dan set up tempat makan. Sebelum maghrib mandi dan siap-siap.' Semua ni dah tersusun cantik dalam otak aku. 

Macam biasalah, otak aku mula menerewang. Fikir macam mana aku kejap lagi? Okay ke tidak? Hish! Gelabahnya! Hari tu duduk je boleh la nak berlagak tenang. Tu pun sembang dengan mak tiri dia je. Malam ni ayah dia pun ada sekali. Makan masakkan aku pula tu. Ayah dia dengan memasak memang tak boleh dipisahkan. Pernah menjadi pembantu chef suatu masa dahulu.

Dah rasa macam ada rombongan...

Alamak! Mia!!! What am I doing???

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...